Først og fremst, absolutt! Men, det er noen ting du må tenke før du setter i gang. Det er ingen som krever at du bruker en regnskapsfører. Allikevel, noen ganger kan det være lurt. De er tross alt utdannet i regnskap, og har som oftest mye kompetanse fra mange bransjer og vært borti mange problemstillinger som du vil møte på. I Nok Nok tror at de fleste klarer det meste selv, men trenger en hjelpende hånd iblant.
Hvis du ønsker å føre regnskapet selv er det lurt å komme i gang med gode rutiner, og faktisk sette regnskapet ditt på agendaen. Det er uansett lurt, for da får du et godt bilde av hvordan det går med selskapet ditt!
Benytt et regnskapssystem
Vi anbefaler absolutt å bruke et regnskapssystem, selv om du har et lite regnskap. Du må som regel fakturere kunder uansett, og da er det lurt å gjøre dette i et system, slik at mye av regnskapsføring går av seg selv!
Uansett om du har et ENK eller AS er det noen oppgaver som må sendes inn årlig til Altinn. I en del av dagens regnskapssystemer kan dette gjøres direkte derfra. I Nok Nok får du sendt så godt som alle lovpålagte oppgaver til Altinn.
Før regnskapet jevnlig
Alt er avhengig av hva selskapet ditt driver med, så er lurt å lage seg en god rutine på at fører regnskapet sitt jevnlig! Da får du både oversikt over hvordan det går med selskapet ditt, og du har kontroll på at kunder betaler inn når de skal, og du glemmer ikke å betale dine leverandører. Samtidig slipper du å «glemme» å legge inn det ene utlegget du hadde her om dagen, og kvitteringen nå har rukket å bli borte.