En åpningsbalanse ser lik ut for de fleste nyopprettede selskap. Hvis du ikke har gjort det før du starter å føre regnskapet ditt går det helt fint. Dette kan registreres i etterkant! Har du derimot kommet godt i gang med regnskapet ditt uten å registrere åpningsbalanse kan du bli bedt om å åpne stengte perioder for å få registrert. Derfor er det lurt å registrere åpningsbalansen så tidlig som mulig.
Slik registrerer du åpningsbalansen i Nok Nok
Steg 1
I det du stiftet selskapet ditt signerte du på et stiftelsesdokument. Her vil du som regel finne den informasjonen du behøver for å registrere åpningsbalansen din.
- Aksjekapital. Dette er hvor mye kapital selskapet er stiftet med. Det er som regel kr 30 000.
- Stiftelsesutgifter. Da du stiftet aksjeselskapet ditt har du måtte betale noen stiftelseskostnader. Dette er som regel kr 5 570 til Brønnøysundregistrene. Har du betalt andre for å bistå, som for eksempel advokat eller regnskapsfører kan dette beløpet være høyere (ps. du kan gjøre dette gratis gjennom vår «Starte AS»-modul).
- Bankkonto. Her fører du hvor mye penger du har på bankkonto ved stiftelsestidspunkt. Har du ikke registrert kontoen din i Nok Nok enda må dette gjøres. Det gjør du ved å gå til: «Bankkontoer > Ny bankkonto».
Nå er du godt på vei, nå har du alle tallene du trenger og det gjenstår kun å legge inn åpningsbalansen.
Steg 2
Gå til «Innstillinger > Åpningsbalanse» og deretter «Registrer åpningsbalanse».
En typisk registrering vil se slik ut:
Er det noe mer du lurer på? Ikke nøl med å skriv til oss i chatten nederst i høyre hjørne.